Mafie je společenský jev, nikoli však ryze americký, jak se často uvádělo a uvádí. Jejich rodnou půdou byla polofeudální Sicílie, i když pochybné dokonalosti dosáhla ve vzdálené a nejbohatší zemi světa. Metody, formy a styl mafie se vyvíjely několik století a její akceschopnost téměř vždy usnadňovalo spojení mezi těmi, kdo zákony utvářejí a těmi, kdo je chtěli a chtějí porušovat. Ten úžasný historický mafiánský styl pomohl všem českým komunistům a jejich příbuzným, když zahodili totalitní rudé knížky a začali plnými hrstmi využívat kapitalismus při změně nevlastnictví na své vlastnictví po sametové revoluci.
Mirek Picek, kresba uhlem, 90 x 65 cm, MAlí FIlosofičtí Eklektikové
Protože lidký život je krátký a generace, která rok 1989 a dobu před ní vnímá pouze zprostředkovaně, nemusí vnímat tu konotaci mého pohledu na náhodně shlédnutý diskuzní pořad z roku 1994, ve kterém zakladatelé kupónové privatizace (včele s T.Ježkem) byli zaskočeni chycením člověka z jejich řad (J. Lisner) policií s osmi miliony korun, v souvislosti se současností. V době reportáže nebylo nic vyšetřeno a "padni komu padni" říkali politici i tenkrát. Morálně čistí otcové zakladatelé nepočítali s takovou koncentrací odporných mafiánů (i mezi svými lidmi), kterým se povedlo normálně ukrást při privatizaci zhruba 50 miliard korun. A ten zbytek účastníci sami nebo přes fondy zprivatizovali. Co vše fondy udělaly následně, je druhá strana mince.
Že ti mafiáni, kteří se rojili u lizu při privatizaci v devadesátých letech a v současné době u odsávání části dotací z EU jsou všichni pravičáci, jejichž krédem je mafiánský kapitalismus s prorůstáním do politických stran je jasné všem píšícím levicově zaměřeným kolektivistům, kteří by nejraději odevzdali základní vládní pravomoci ČR do Bruselu. Jenomže od základů je to jinak a pouhé rozdělení lidí na pravicově či levicově smýšlející, včetně specifikace a doplnění jejich morálních kvalit nestačí.
Bossům, o kterých se na veřejnosti ví, že zaujímají v politickém příšeří kterékoliv české politické strany význačné postavení s podnikatelskou aktivitou, jejíž síla nebyla získána opravdovým a skutečným podnikáním ve výrobě nebo poskytováním služeb, ale důmyslným přesunem financí většinou z dotací, říkají spoluobčané populárně kmotr. Nebo někdy capo, protože je to free a on je jakýmsi místním velmi vlivným zástupcem strany a vykonavatel její vůle v dané lokalitě.
Spisovatel Honore de Balzac kdysi vyslovil větu: "V pozadí každého velkého majetku je zločin". Tu použil Mario Puzo jako motto v románu o mafii Kmotr. Ve světě mafie tak byla vytvořena moudrost, kterou v ČR neumí nikdo kolektivistům a levicovým voličům vyvrátit. Bohužel. Protože oni tuto moudrost nepřenesli jenom na část společnosti, která ji aplikuje, ale ve své hlavě mají zafixováno, že to platí na celé podnikatelské prostředí v ČR.
Ten základ, který při posuzování stavu české společnosti, nebo stavu české demokracie po roce 1989 a důvod vzniku mafiánských struktur chybí, je 40ti letá absence v době socialistické odpornosti soukromého vlastnictví továren a firem vyrábějících zboží, poskytujících služby, absence vlastnictví finančních kapitálů a ostatních majetků předávaných v rodinách z generace na generaci. Chybí ten esprit svobody jedinců jednotlivých národů, který ve zkratce historie Velké Británie ukázal miliardě TV diváků starý dobrý Danny Boyle (Trainspotting, Milionář z chatrče), když vytvořil působivý ohňostroj života na úvod OH.
Nedostatek skutečné svobody jedince v minulosti a takřka žádná zkušenost se svobodnou kapitalistickou společností je potřebné řešit pořád, nelze jen čekat na vymření starých generací bossů, kteří své vztahy předávají svým eklektikům, což jsou hoši středních let s politickým vlivem v důležitých stranách.
Politika se stává šoubysnysem, který vytváří iluze, jež mají poddané ukonejšit k uspokojení s daným stavem. Jak varoval Alexis de Tocqueville, „marné je svolávat národ, který tak silně podléhá centrální moci, aby čas od času vybral své zástupce ve volbách; tento vzácný okamžik svobodné volby, jakkoliv může být důležitý, pak nedokáže zabránit tomu, aby lidé postupně ztráceli schopnost myslet, vnímat a samostatně jednat a postupně tak upadali pod úroveň lidských bytostí s vlastní vůlí.” Jedině tehdy, až toto memento bude převažovat v hlavách většiny z nás a budeme ji uplatňovat, může dojít časem ke zlepšení blbé nálady